INTERIA.PL - Portal internetowy

medserwis

Witamina D – ważna słoneczna kapsułka

lekarze specjaliści > Witamina D – ważna słoneczna kapsułka

Nowości ze świata medycyny

Witamina D – ważna słoneczna kapsułka

medserwis.pl


Ponad 90 procent Polaków ma deficyt witaminy D, który może przyczyniać się do rozwoju wielu chorób.
Kto i w jaki sposób powinien zadbać o uzupełnienie niedoborów tej ważnej substancji?





Witamina D reguluje metabolizm wapnia oraz fosforu. Jest niezbędna do prawidłowej mineralizacji układu kostnego i zębów, a także zapobiega krzywicy. Jej źródłami są synteza skórna, dieta i suplementacja.
Co istotne, zapotrzebowanie na tę niezwykle ważną dla prawidłowego funkcjonowania organizmu witaminę w około 90% pokrywa słońce. Niestety, w Polsce z powodu położenia geograficznego nasłonecznienie jest zbyt małe i warunki do naturalnego wytwarzania witaminy D istnieją jedynie od maja do sierpnia w godzinach 10.00–15.00 i to wyłącznie wtedy, gdy naświetlamy przez minimum kwadrans 18% odsłoniętej powierzchni skóry. Oprócz podanych przedziałów czasowych musimy jeszcze trafić na pogodny dzień i nie używać kremu ochronnego, który redukuje syntezę witaminy D aż w 99% (SPF 15).

Grupy ryzyka
Badania wskazują, że deficyt witaminy D może być jednym z czynników ryzyka schorzeń nowotworowych, choroby sercowo-naczyniowej, nadciśnienia tętniczego, chorób metabolicznych (w tym obu rodzajów cukrzycy), schorzeń autoimmunologicznych, neurologicznych oraz infekcji wynikających z niedoborów odporności. Do grup ryzyka należą osoby o ciemnej karnacji, opalone, osoby stosujące filtry ochronne, pracujące w pomieszczeniach i przemieszczające się głównie samochodem. Narażeni na brak witaminy D są także ludzie otyli i niepełnosprawni, unikający słońca, chorzy z zespołem złego wchłaniania, przewlekłymi chorobami wątroby oraz wegetarianie.

Kobiety 50+
Szczególną grupę stanowią kobiety w wieku 50+. Polki wchodzą w okres menopauzy najczęściej w wieku 48-52 lat. Skutkami są obniżone stężenie estrogenów i osteoporoza u co trzeciej kobiety po menopauzie. Ryzyko złamania kości w przebiegu osteoporozy w tej grupie wynosi aż 40%. U pań w okresie menopauzy mogą pojawiać się też dolegliwości bólowe ze strony układu kostno-stawowego. Witamina D pomaga w utrzymaniu zdrowych kości oraz zwiększa siłę mięśni szkieletowych i pozwala zmniejszyć ryzyko upadku, wtórnie ograniczając ryzyko złamań.
Dodatkowo wygaśnięcie czynności jajników i niedobór estrogenów wiążą się z nadmiernym przyrostem tkanki tłuszczowej. Pojawia się otyłość brzuszna. Okres pomenopauzalny, poprzez wzrost ilości tkanki tłuszczowej i mniejszą ekspozycję na słońce sprzyja wystąpieniu niedoboru witaminy D. Należy pamiętać, by w ramach przygotowań do odchudzania zadbać
o prawidłowe stężenie witaminy D w celu zapobieżenia możliwej utracie tkanki kostnej w czasie stosowania diety niskokalorycznej.
Suplementacja witaminą D i wapniem u kobiet 50+ powinna być całoroczna.

Osoby otyłe
Przyczyna niedoboru witaminy D w otyłości nie została w pełni wyjaśniona. Niskie stężenie witaminy D u osób otyłych można tłumaczyć ich mniejszą ekspozycją na słońce, zakrywaniem ciała ubraniem, ale najbardziej prawdopodobną przyczyną niedoboru tej witaminy jest jej nadmierne gromadzenie w podskórnej tkance tłuszczowej.

Jakie dawki dla kogo?
Wiadomo, że witamina D charakteryzuje się podwójnym, korzystnym działaniem na układ kostny i mięśniowy. Zwiększa gęstość i jakość kości, ale także siłę i masę mięśni, istotnie zmniejszając ryzyko upadków. U osób dorosłych zaleca się jej podawanie od września do kwietnia, a u osób z grup ryzyka oraz 65+ (m.in. kobiety wkraczające w okres menopauzy, osoby otyłe, z osteoporozą) zalecana jest suplementacja całoroczna. Dawką zalecaną obecnie jest 800–2000 j.m. witaminy D dziennie, a u osób z otyłością nawet do 4000 j.m.
Uzupełnienie niedoborów witaminy D może poprawić siłę mięśniową i zmniejszyć ryzyko upadków o ok. 50%.

Czy wiesz, że?
Przyjmowanie witaminy D u kobiet 50+ i mężczyzn 65+ powinno być całoroczne.
U zdrowych osób dorosłych zaleca się suplementację witaminą D od września do kwietnia. Witamina D jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego.



www.vitrumd3.pl

 

Polityka plików "cookie":

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w polityce prywatności.