INTERIA.PL - Portal internetowy

medserwis

Zdrowa dieta dla przyszłej mamy.

lekarze specjaliści > Zdrowa dieta dla przyszłej mamy.

Zdrowa dieta dla przyszłej mamy.

Zdrowa dieta jest podstawą prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Przykładając wagę do tego jak się odżywiamy, możemy uniknąć wielu chorób, żyć dłużej i cieszyć się lepszą kondycją fizyczną i psychiczną.

Jak jednak zadbać o zdrową dietę w ciąży? Czy jeść za dwoje?

Przyszła mama powinna przede wszystkim jeść dla dwojga a nie za dwoje. Co to oznacza?
Najistotniejsza jest zdrowa, prawidłowo zbilansowana dieta dostarczająca nam wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Warto zadbać, żeby na naszym talerzu zagościły warzywa, owoce, chude mięso, produkty zbożowe i tłuste ryby morskie.

Świadomość potrzeby suplementacji kwasu foliowego, wpływającego na rozwój układu nerwowego dziecka jest powszechna. Nie wszyscy jednak wiedzą, że w ciąży zapotrzebowanie na kwasy rodziny omega 3 wzrasta nawet 4 krotnie.

Czy omega 3 mają znaczenie dla nas i rozwijającego się dziecka?

Badania naukowe pokazuję, że kwasy omega 3 mają istotne znaczenie dla człowieka a jego niedobory wiążą się z wieloma schorzeniami. Znaczącą rolę odgrywają w budowie komórek mózgowych w okresie płodowym dziecka, a także w pierwszym roku życia dziecka.

Kwasy omega 3 bezpośrednio odpowiadają za budowę komórek mózgowych dziecka, kształtują siatkówkę oka, uczestniczą w kształtowaniu sytemu nerwowego, chronią przed alergią i astmą. Badania wykazały, że dzieci matek spożywających kwasy omeg 3 w ciąży mogą być nawet o kilkanaście procent inteligentniejsze od dzieci, których matki miały jej niedobory.

Dobroczynne działanie omega 3 odczuje także mama. Hormony szczęścia -serotonina i dopamina powstają właśnie z kwasów omega 3, a ich prawidłowy poziom zmniejsza ryzyko depresji poporodowej.

Jak zapewnić sobie właściwy poziom kwasów omega 3?

Najistotniejszym źródłem kwasów omega 3 będą oczywiście tłuste ryby morskie. Zaleca się ich spożywanie min raz w tygodniu. Polecane z pewnością będą; makrela, łosoś, sardynka, dorsz, śledź. Muszę być jednak to ryby dzikie, z czystych ekologicznych rejonów, gdyż inaczej narażamy się na spożywanie metali ciężkich, czyli np. ołowiu. Innym ważnym źródłem są orzechy włoskie, rzepak, soja, len. Niestety kwasy omega 3 z tych roślin łatwo ulegają rozpadowi pod wpływem powietrza i światła.

Można także stosować suplementację diety w postaci preparatów doustnych bogatych w kwasy omega 3. Warto skonsultować się z lekarzem, który z preparatów zastosować, ponieważ są one zazwyczaj wzbogacane witaminami i mikroelementami. Szczególnie kobiety ciężarne nie mogą zażywać nadmiernych ilości witaminy A; powinny uzgodnić z lekarzem ginekologiem jakie preparaty stosują i w jakiej ilości.
zdjecie

 

Polityka plików "cookie":

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w polityce prywatności.