INTERIA.PL - Portal internetowy

medserwis

Jak wzmocnić mięśnie Kegla?

lekarze specjaliści > Jak wzmocnić mięśnie Kegla?

Aktualności

Jak wzmocnić mięśnie Kegla?

Tak niewiele z Nas zwraca uwagę, na obciążane przez całe życie dno miednicy mniejszej, a dźwiga ono ponad połowę ciężaru naszego ciała. Tak niewiele z nas, przywiązuje wagę do tego jak niewłaściwa pozycja wpływa na siły oddziałujące na dno miednicy. Tak mało wiemy jeszcze czym właściwie jest dno miednicy? Jakie ma funkcje? Jak poprzez prawidłowe nawyki i ergonomię pracy, możemy poprawić jego elastyczność, siłę i funkcję?

Postaram się opisać pokrótce do czego służą mięsnie, potocznie nazywane „mięśniami Kegla” i zachęcić , aby każda z Was choć przez chwilę zastanowiła się, czy Wasze dno miednicy prawidłowo funkcjonuje i czy jest prawidłowo obciążane.

Przede wszystkim LOKALIZACJA.

Mięśnie dna miednicy zamykają otwór miednicy mniejszej, między dwoma guzami kulszowymi , spojeniem łonowym od przodu i kością guziczną od tyłu. Poniżej prosta ilustracja przedstawiająca kościec obręczy miednicznej i większość mięśni zamykającej otwór miednicy mniejszej.

medserwis.pl

medserwis.pl

Patrząc na ilustrację, możemy wywnioskować, jak silne i wydolne muszą być wszystkie struktury, podtrzymujące narządy miednicy mniejszej. To jest właśnie jedna z głównych funkcji mięśni obręczy miedniczej: utrzymywanie narządów, takich jak pęcherz moczowy wraz z cewką, macica ,pochwa, jajowody , odbytnica. Wystarczy, ze któraś ze struktur osłabi się podczas różnych sytuacji życiowych, a statyka mięśni, więzadeł, tkanki łącznej zostanie zaburzona, i mimo zachowanej integralności morfologicznej, nie będą zdolne do efektywnego osłaniania narządów miednicy mniejszej .

Drugą ważną funkcją „mięśni Kegla” jest stabilizacja. Elastyczne połączenie mięśniowe miedzy dnem miednicy, brzuchem i mięśniami grzbietu to tzw. pas dna miednicy. Jeśli dobrze zajmiemy się wzmocnieniem mięśni brzucha jesteśmy w stanie w znaczny sposób wpłynąć pozytywnie na reakcję mięśni dna miednicy. I odwrotnie jeśli borykamy się ze zwisającym, słabym brzuchem i bólami kręgosłupa w odcinku lędźwiowo-krzyżowym , wzmocnienie mięśni obręczy miednicznej pozwoli automatycznie redukować te dysfunkcje.

Trzecia, równie ważna funkcja to reagowanie reflektoryczne, brzmi skomplikowanie, ale chodzi o bardzo prostą rzecz, zapobieganie gubienia moczu czyli INKONTYNENCJI. Kiedy ciśnienie w jamie brzusznej się zmienia, podczas kichania, kaszlu, śmiechu, szybkiej zmianie pozycji, dno miednicy musi umieć samoczynnie się napinać, czyli szybko reagować, nie dopuszczając do wyciekania moczu.

Kolejną funkcją, jest otwieranie i zamykanie otworów ciała. Dno miednicy musi umieć się rozluźnić i zrelaksować, aby spokojnie oddać mocz czy stolec, czy też pomóc kobiecie przy porodzie siłami natury. Z drugiej strony musi być szczelne, aby nie dopuścić do gubienia moczu.

Z punktu widzenia kobiet które starają się o dziecko, ważną funkcją mięśni dna miednicy będzie transport spermy w kierunku pochwy, więc musi być ono sprawne i w pełni wydolne, aby wspomóc ten naturalny proces.

Jak same widzicie, nasze dno miednicy jest obciążone z każdej strony, pełni mnóstwo funkcji i jeśli nie będzie silne, elastyczne i jeśli nie będzie potrafiło odpowiednio się rozluźnić, może spowodować poważne dysfunkcje, nie tylko w obrębie mięśni dna miednicy, ale w całej naszej postawie.

Zapraszamy do Thuasne Centrum Kompresjoterapii, gdzie organizowane są warsztaty treningowe mięśni dna miednicy.

 

Polityka plików "cookie":

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w polityce prywatności.