INTERIA.PL - Portal internetowy

medserwis

Mózg na kwarantannie – zadbaj o kondycję mózgu.

lekarze specjaliści > Mózg na kwarantannie – zadbaj o kondycję mózgu.

Temat miesiąca

Mózg na kwarantannie – zadbaj o kondycję mózgu.

Kamila Orlińska
Powszechnie wiadomo, jak ważny dla zdrowia jest trening ciała - w czasie pandemii w Internecie z każdym dniem przybywa zajęć online przeznaczonych do wykonywania w domu. A co z naszym mózgiem? Dostępne są różne ćwiczenia i moduły, które pomagają zwiększyć wydajność mózgu i jego funkcjonowanie zarówno u dzieci, jak i dorosłych i seniorów. Co dokładnie możemy zrobić dla swojego mózgu w czasie kwarantanny radzi Kamila Orlińska – certyfikowany ekspert neuromedytacji i właścicielka pierwszego w Polsce, prestiżowego gabinetu „Minazee”.

1. Umyć zęby drugą ręką:

- To pozornie prosty, świetny sposób na rozpoczęcie treningu mózgu – przekonuje Kamila Orlińska. Kiedy używamy niedominującej ręki do tak niewymagającego zadania, jak mycie zębów, cała uwaga skupia się na tym danym zadaniu. Dzięki temu, że czynność jest niezręczna, a dłoń ułożona inaczej niż na co dzień – nasz umysł ćwiczy niezwykłe sposoby działania. Sprawia to, że jesteśmy bardziej otwarci na nowe sytuacje i zmiany w życiu. Dodatkowo aktywujemy inne niż zazwyczaj obszary w mózgu, a to pobudza go do tworzenia nowych połączeń między neuronami. Wspieramy, tym sposobem, utrzymywanie funkcji poznawczych w dobrej kondycji.

2. Zmienić sposób rozpoczęcia dnia:

Ludzki umysł ma tendencję do obniżania się do niskiego poziomu aktywności, gdy jesteśmy w ścisłej rutynie. Nie musimy angażować się w myślenie, ponieważ nasze działania są powtarzalne i nie ma ekscytujących zmian w ich występowaniu. Dlatego, jeśli w życiu zachodzą zmiany, które mają wpływ na rutynowe działania, to jest to wyśmienita okazja do treningu mózgu. - Warto zjeść inne śniadanie niż zwykle, np. coś, co zajmuje więcej czasu, ubrać się trochę później niż na co dzień, poświęcić więcej czasu na rozmowę z rodziną lub przyjaciółmi, także w formie online – proponuje Karolina Orlińska. - Już po kilku dniach możemy zauważyć pozytywną zmianę we własnym zachowaniu, która jest spowodowana sygnałami optymizmu trenującymi mózg.

3. Zrobić porządek w szafach:

Obecna sytuacja to dobry moment, żeby w końcu przejrzeć zawartość garderoby i pożegnać się z przedmiotami, których już nie potrzebujemy, a także pogodzić się ze wspomnieniami o przeszłości. To nie tylko pomoże nam w łatwiejszym utrzymaniu czystości i higieny, ale też w łatwiejszym i szybszym odnajdowaniu przedmiotów. Nasze otoczenie ma bardzo duży wpływ na nasze samopoczucie. Zrobienie porządku, poukładanie rzeczy na nowo i bez pośpiechu może podsunąć wiele nowych pomysłów, poprawić nastrój i sposób radzenia sobie w nowej sytuacji.

4. Zmienić ustawienia w pokojach, łazience lub kuchni:

Kiedy patrzymy na nasz dom każdego dnia, umysł już wie, czego się spodziewać. Jeśli jednak zmieniamy coś w jego ustawieniu, pojawia poczucie nowości pod tym samym dachem. Robienie porządków skupia naszą uwagę na przedmiotach, a posprzątane otoczenie może pozytywnie wpływać na nasze samopoczucie oraz dokładność wykonywanych w tym otoczeniu zadań, a także pomóc w zmianie nawyków.
5. Znaleźć przyjemność w prostych rzeczach:

Wystarczy zaparzyć herbatę lub kawę i powoli, nie spiesząc się użyć wszystkich zmysłów w czasie jej picia. Obserwować to, jak pachnie, jaki ma kolor, jak zmienia się temperatura z upływam czasu picia. Można dodać sobie drobne przekąski i rozpieszczać się, nie myśląc o niczym. Nawet najdrobniejsze, codzienne rytuały wykonywane z uważnością i odpowiednim nastawieniem, mogą poprawić nasze samopoczucie po długim, ciężkim dniu.

- Powyższe proste, ale skuteczne ćwiczenia poprawiają funkcjonowanie mózgu i zwiększają naszą elastyczność wobec zmian – tłumaczy Kamila Orlińska. – To coś, co każdy z nas może zrobić dla siebie, bez względu na sytuację na świecie i okoliczności zewnętrzne.

 

Polityka prywatności i polityka wykorzystania plików "cookies":

Drogi Użytkowniku, Telewolt sp. z o.o. jest administratorem danych osobowych i na podstawie uzasadnionego interesu przetwarza na tej stronie pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony internetowej oraz do celów analitycznych. Więcej informacji można znaleźć na stronie tutaj.